Arbetet med de nya busshållplatserna efter Johannisbergsvägen har börjat efter mer än två års försening. Som flera säkert sett har nu en gång och cykelbana börjat byggas till den nya hållplatsen på Ekbacken.
Vid den gamla ladan på Ekbacken ska en av de nya hållplatserna byggas, med övergångsställe och refug och med belysning både vid hållplatser och efter gångvägen. Styrelsen begärde även hastighetsdämpande åtgärder och hastighetsbegränsning vilket dock avslogs.
På Enhagen vid Barkarökorsningen ska en bussficka byggas efter Johannisbergsvägen mot centrum med en gångväg dit. För passagerare från centrum byggs en hållplats och refug efter Barkarövägen. Där får man sedan gå över vägen och ut på nuvarande cykel- och gångväg och vidare över Johannisbergsvägen till Enhagen. Mot Tidö-Lindö ska refug och hastighetsdämpande åtgärder anläggas för att omöjliggöra fortkörning.
Arbetena kan förhoppningsvis vara klara till årsskiftet. Trafikverket har begärt att få leda in all trafik från Johannisbergsvägen till Cronstedtsvägen för att kunna stänga av stora vägen under tre veckor. Styrelsen har dock sagt nej till detta då Cronstedtsvägen knappast klarar den intensiva pendlingstrafiken under morgnar och eftermiddagar samt alla stora långtradare och andra tunga lastbilar. Samtidigt som vi alla här inom området ska kunna ta oss in och ut och kunna promenera säkert efter vägen.
Trafiken från Barkarö och Tidö-Lindö på Johannisbergsvägen kommer därför att regleras med trafikljus förbi arbetsplatserna under ett antal veckor framöver.

IMG_1231
Bakgrund
2013 beslutade Västerås stad om den stora bussförändringen Smartkoll. För Ekbacken-Enhagen innebar detta att busstrafiken skulle flyttas ut från Cronstedtsvägen till Johannnisbergsvägen. Enligt det förslag som presenterades för samfällighetens styrelse skulle rondell byggas i Barkarökorsningen, en busslinga anläggas in på Enhagen för att hämta och lämna av passagerare samt en trafiksäker hållplats vid Ekbacken.
Områdets tidigare fem busshållplatser drogs in och bara två blev kvar. Försvann gjorde också den planerade rondellen och busslingan vilka ansågs bli för dyra. Inte heller blev några utlovade nya busshållplatser byggda efter Johannisbergsvägen.
Bussarna blev därför kvar på Cronstedtsvägen. Busstrafiken ökade glädjande med 400 procent men blev förödande för vägen som inte hade tillräcklig bärighet för att klara de stora och tunga bussarna. Beläggningen slets snart sönder och 2014 tvingades föreningen förstärka och asfaltera om Ekbacksinfarten.
Tyvärr måste bussarna även mötas på den smala Cronstedtsvägen och måste då hålla långt ut mot dikeskanten och ofta ut på gräsytorna mot bebyggelsen. Resultatet blev att vägen började rämna och tryckas ut mot dikena samtidigt som gräsytorna kördes sönder med djupa hjulspår.
Då Trafikverket inte kunde ge några besked om tidpunkt för byggstart för de nya hållplatserna tvingades styrelsen till slut besluta att asfaltera om Cronstedtsvägen för att den inte helt skulle kollapsa. Vilket skulle bli ännu dyrare. Alternativet var en framtida gropig grusväg.
Samtidigt asfalterades också några av de mest trafikerade och slitna matargatorna.

Styrelsen har begärt ersättning för skadorna från Trafikverket men fått avslag. Styrelsen har därför krävt att arbetena med hållplatserna ska skyndas på för att inte också den nya vägbeläggningen ska förstöras av den tunga busstrafiken. Eftersom Cronstedtsvägen är en enskild väg som samfälligheten äger och underhåller med ett minimalt driftbidrag från Trafikverket på 10.000 kr per år, skulle det bli en ytterligare tung belastning för föreningens ekonomi. Föreningen har också fler vägar inom området som behöver åtgärdas och få ny beläggning.

Börje Strömberg
Sekreterare Fullerö samfällighet