Någon gång i vår, när tjälen försvunnit, kan byggstart bli aktuellt för de planerade nya busshållplatserna efter Johannisbergsvägen. Trafikverket har lämnat förslag som får både ros och ris,

Enligt Trafikverkets förslag som presenterades för representanter för samfällighetens styrelse den 23 oktober, planerar verket tre hållplatser vid Barkarökorset och en vid Ekbacken, vid ladan i Ekbacksvägens förlängning.

Trafikverket har tidigare sagt nej till en rondell i barkarökorsningen och en busslinga in på Enhagen, alternativ som ansetts för dyra att genomföra.
Trafikverket har därför nu presenterat tre hållplatser i korsningen – en straxt norr om korsningen efter Johannisbergsvägen för påstigning mot centrum, en efter Barkarövägen för avstigning samt en söder om korsningen mot Tidö-Lindö för passagerare som åker med den bussen. Vid samtliga hållplatser anläggs ett par meter breda refuger med övergångsställen. Avstigande passagerare vid barkarövägen får korsa vägen och sedan gå vidare in på området på den nuvarande cykel- och gångbanan.
Från Tidö-Lindö-hållet byggs också en hastighetsdämpande avsmalning, där bilar endast kan passera i låg hastighet.
Hållplatserna anses ge god säkerhet för gående.
Styrelsens representanter kan konstatera att förslaget kan bli bra men har ändå förordat det gamla förslaget med  en busslinga in på området så att ingen ska behöva passera den tidvis högtrafikerade Johannisbergsvägen vilket skulle eliminera olycksrisker där. Frågan är också om nuvarande förslag blir billigare än en busslinga.

Vid Ekbacken anser styrelsen inte att säkerhetskraven har uppfyllts. Där föreslås en hållplats mot centrum vid nuvarande parkeringsficka vid ladan samt en hållplats längre söderut mot det röda pumphuset på gärdet. Avstigande passagerare från centrum skulle då få gå tillbaka mot ladan och passera Johannisbergsvägen via en mindre refug. Inga hastighetsdämpande åtgärder i övrigt planeras och ingen hastighetsbegränsning.
Med tanke på de höga hastigheter som ofta förekommer på Johannisbergsvägen, begränsad sikt mot Johannisberg samt att antalet passagerare kommer att bli minst lika stort som vid Enhagen, vill styrelsen ha hastighetsbegränsning även här. Styrelsen vill också att hållplatserna byggs i jämnhöjd med varandra eftersom många annars kan lockas ta en kortare genväg mot Enhagen över gärdet istället för att gå tillbaka till ett säkrare övergångsställe.
Styrelsen har också begärt belysning på såväl refug som på den gång- och cykelväg som ska byggas mellan Johannisbergsvägen och Cronstedtsvägen.
Vem som ska stå för denna väg är inte klarlagt, den ligger inte på samfällighetens mark.
Den gamla ladan anser styresen också bör rivas för att inte bli ett riskabelt uppehållsrum vid dåligt väder.

Styrelsen inväntar nu en reaktion från Trafikverket på styrelsens krav.