För att öka säkerheten för gående har styrelsen nu låtit måla upp särskilda gångbanor efter de nyasfalterade matargatorna inom området. Gångbanorna innebär en smalare vägbana för bilar vilket förhoppningsvis ska leda till sänkta hastigheter.

Vägmarkeringarna är i första hand en säkerhetsåtgärd för alla som promenerar i området, går till och från bussen, föräldrar med barnvagnar och cyklande småbarn som idag tvingas samsas med bilar, bussar och lastbilar som inte sällan kör betydligt fortare än 30 km-begränsningen. Bilar och andra fordon liksom cyklar och mopeder får i fortsättningen hålla sig på den nu avsmalnade vägbanan men får vid möten tillfälligt – och med försiktighet – köra ut på gångstråket, säger styrelsens ordförande Peter Markoff.

IMG_1082

Den något tunnare vita streckmarkeringen på Cronstedtsvägens västra sida mot åkrarna, är en buffertzon mot vägkanten som har dålig bärighet och inte håller för dagens tunga bussar och allt tyngre lastbilstransporter. Vägens mitt är mer stabil och hållbar.

Av samma skäl har gångstråket från Ekbacksinfarten norrut lagts på västra sidan där vägbanan tidigare hade sjunkit ner mot diket på grund av trycket från trafiken.

 Gångstråken kommer inom kort att markeras med symboler på asfalten och infarterna skyltas upp med varning för mötande trafik samt med tilläggsskylt ”Vägbana 3 meter”. 30 km/tim-markeringar ska även målas på vägbanan.

 För bussar och andra breda fordon finns sedan tidigare mötesplatser markerade efter Cronstedtsvägen. 

När busstrafiken kommer att flyttas ut till Johannisbergsvägen är fortfarande oklart. De nya hållplatserna skulle Trafikverket ha byggt för två år sedan men har ännu inte påbörjats. I vintras lovade verket byggstart efter vintern vilket senare ändrades till ”inte före semestrarna” eftersom man inte kommit överens med markägaren om markupplåtelse.